Su-22M4 – Přístrojová deska 1

25.05.2012 napsal: Admin | Rubrika: Speciály

Web je uzamčen - není možné zasílat komentáře a články již nejsou upravovány.

Je pro mě velkou ctí publikovat další článek do seriálu o nesmírně propracovaném letounu Su-22M4, který je připravován ve spolupráci s Jumperem. Velké díky také patří Tomáši M., který poskytl detailní fotografie kokpitu Su-22M4. Mít základní přehled o přístrojích, systémech a přepínačích je nutné pro pochopení následujících dílů této rubriky. Další na řadě bude popis pravé části a poté se konenečně vrhneme na přípravu letounu k letu. Ti, kteří vydrží a ukáží potřebné znalosti, pak provedou první let na tomto typu :-)

Všechny odkazy k tématu:

OBRÁZEK SI ROZKLIKNĚTE PRO ZOBRAZENÍ VE VELKÉM ROZLIŠENÍ

Su-22M4 - Přístrojová deska (levá část)

Su-22M4 – popis levé části středního panelu

1. Metka

Funkce je podobná joysticku. Pohybuje se tím se záměrným obrazcem a zařízení KLEN (laserový dálkoměr a ozařovač), pak míří na jiné místo ke změření vzdálenosti nebo ozařuje cíl. Zárověň se tím řídí povelově naváděné protizemní řízené střely.

2. Tlačítko vypnutí autopilota

Autopilot se vypne i při působení síly na knipl větší než 15 kg.

3. Čtyřpolohový přepínač vyvážení

Nastavuje se jím podélné i příčné vyvážení.

4. Přepínač – volič zbraní (BOMBY, PUŠKY a S-60)

  • V horní poloze se velkou spouští shazují bomby, malou spouští střílí kanón.
  • V dolní poloze se velkou spouští odpalují neřízené rakety, malou spouští se odpaluje protiletadlová pasivní infračervená raketa R-60

5. Tlačítko autopilota

Používá se při ztrátě prostorové orientace – autopilot sám převede letoun do horizontu.

6. Panel autopilota – povelových režimů

PU-158 (PANEL UPRAVLJENIJA – OVLÁDACÍ PANEL)

  • KV – udržuje barometrickou výšku
  • MARŠRUT – vede letoun po naprogramované trati (horizontálně)
  • RV – udržuje skutečnou výšku nad terénem (kopíruje terén)
  • MANEVR – provede manévr bombardování ze stoupání
  • POSADKA – přepnutí do režimu přístrojového přiblížení PRMG (dnešní a civilní ILS) automaticky do výšky min. 60 m.
  • DEMPFR – režim tlumení kmitů. K tomu není nutné připojit autopilota VKLJUČ SAU (tlačítko nad tímto panelem)

7. Panel CVM (palubní počítač)

Tento panel CVM řeší úlohy NAVIGACIJA a AT (ATAKA – ÚTOK), čili zamíření.

  • ZACHOD LEVIJ, ZACHOD PRAVIJ – při útoku (ATAKA) nastavuje kam se bude točit na cíl
  • KOORD. C. – koordináty cíle. Při přeletu nad cílem se po stlačení uloží do paměti CVM poloha cíle. Když je zapnut KLEN (dálkoměr) zanesou se do paměti koordináty bodu, který je v zaměřovači. To lze ovládat i METKOU. Koordináty se pak dají použít pro úder zleva, nebo zprava (ZACHOD LEVIJ, PRAVIJ), nebo se dají po letu na zemi vyvolat z paměti – úkoly průzkumu….

LEVÁ „SLZA“:

  • RUČNĚ – režim zamíření a shozu ručně
  • CVM – automaticky, podle počítače
  • φo – s konstantním úhlem předstihu
  • BRR – záložní režim

PRAVÁ „SLZA“:

  • VOZD. C. (VOZDUŠNYJE CIELI) – režim zaměřování na vzdušné cíle
  • G i PV (GORIZONT I PIKIROVANIJE) – z horizontu a při vybírání střemhlavého letu
  • P.PD. C (dnešní CCIP) – neustále počítá bod dopadu (používá se na pohyblivé cíle)
  • G-VT – z horizontu, se zamířením na vztažný bod
  • KBR-VT (KABRIROVANIJE) – ze stoupání se zamířením na vztažný bod
  • KBR-C – ze stoupání se zamířením na cíl
  • NAV. – navigační bombardování (odhoz bomb na souřadnice – i z velké výšky v horizontu)

8. Štítek – volič ovládání výmetnic klamných cílů

Lze volit jak infračervené „fléry“, tak dipolové odražeče. Nastavuje se co, kolik a v jakém intervalu. Dá se navolit i automatický režim a tehdy spolupracuje se SPO-15 (RWR).

9. Speciální vyměnitelný panel

Tento panel je vyměnitelný dle použití daného letounu. Tento patří k ovládání protiradiolokačních raket CH-58.

10. Trojpolohový přepínač SAU (autopilot)

  • Ve střední poloze funguje po stlačení zeleného tlačítka vedle (VKLJUČENIJE SAU) normálně
  • V horní poloze (ODKLON KRENA) autopilot neřídí příčný kanál (jen výškovku)
  • Ve spodní (ODKLON TANGAŽA) autopilot neřídí podélný kanál
  • Při zapnutém MARŠRUTU naklání dle trati, ale výšku pilot ovládá sám

11. Přepínač nastavení šípovitosti křídla

Trojpolohový přepínač nastavení šípovitosti křídla – lze jím ručně (analogicky) nastavit libovolný úhel.

  • Uprostřed – křídlo se nehýbe
  • Nahoru – křídlo mění úhel až na 30° nebo dokud ho pilot nezastaví přepnutím doprostřed
  • Dolu – křídlo mění šípovitost až na 63° nebo dokud ho pilot nezastaví přepnutím doprostřed

12. Úhel náběhu (AoA) a G-metr

13. Ukazatel šípovitosti křídla

14. Rychloměr

15. Umělý horizont

Povelovo-pilotážní přístroj KPP, který plní funkci umělého horizontu a umožňuje pilotáž podle signálů vytvářených systémem SAU.

16. Přepínač světlometů

17. Hodiny se stopkami

18. HSI

19. Radiovýškoměr

20. Ovládání podvozku

21. Ukazatel polohy brzdících štítů, klapek, slotů a podvozku

22. Táhlo nouzového vypuštění podvozku a přistávacích klapek

POKUD JSTE NARAZILI NA NĚJAKOU CHYBU NEBO NĚCO CHYBÍ, URČITĚ NÁM NAPIŠTĚ.

Su-22: Fotogalerie

UPOZORNĚNÍ: Pro vytvoření speciálu o Su-22M4 bylo vyvinuto značné úsilí několika lidí. Respektujte proto prosím autorská práva. Jakékoliv kopírování, i samostatných částí, je přísně zakázáno.
Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se na nás obrátit!
Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Ikonka Autor fotografie: Tomáš M. | Zdroj dat: Jumper | Zpracování článku a grafiky: Hanz (Airbase.cz)
Kde pokračovat?