Su-25UBK – Letecko-technické údaje

20.02.2013 napsal: Admin | Rubrika: Speciály

Web je uzamčen - není možné zasílat komentáře a články již nejsou upravovány.

Su-25UBK – základní informace

Při příležitosti dnešního pětiletého výročí vzniku Airbase.cz (20.02.2008), je pro mě velkým potěšením podívat se na zoubek dalšímu osvědčenému ruskému stroji, který sloužil v našich barvách až do konce roku 2000. Ano, správně, jedná se o cvičný bitevní letoun Su-25UBK, jak nenápadně napovídá velký titulek v úvodu. Nyní si projdeme základní letecko-technické údaje (LTÚ) a některá provozní omezení a bude-li do budoucna dostatek sil a především motivace, tak bych se typu Su-25 rád věnoval více, je to srdcová záležitost…

Všechny odkazy k tématu:

Cvičný bojový letoun Suchoj Su-25UBK Frogfoot je dvoumístný, podzvukový bitevní letoun se dvěma motory R-95Š. Je určený k výcviku osádek v pilotování a navigaci ve dne i noci za všech povětrnostních podmínek a k výcviku v bojovém použití za vidu.

Lety letounu se povolují z betonových, kovových i nezpevněných ploch o nostnosti min. 0,7 MPa (7 kg/cm2) a při tloušťce sněhu max. 15 cm, a také z vysokohorských letišť do nadmořské výšky 3.000 m.

Kabiny pilotů (přední pancéřovaná) jsou vybaveny systémem klimatizace a ventilace, jakož i soupravami kyslíkových přístrojů KP-52M a vystřelovacími sedadly K-36L. Přední kabina je vybavena záclonkami pro let dle přístrojů. Na odklápěcí části zadní kabiny je periskop pro zlepšení výhledu do přední polosféry při vzletu. Pro sledování zadní polosféry jsou v kabině umístěna zrcadla.

Su-25UBK: Základní letecko-technické údaje

Su-25UBK – rozměry

Rozměry

Délka ….. 15,530 m
Výška ….. 5,2 m
Rozpětí ….. 14,560 m
Rozpětí VOP ….. 4,656 m
Rozestup přední x zadní kolo ….. 3,585 m
Rozvor zadních kol ….. 2,496 m

Hmotnost

Vzletová hmotnost se 4x AB-250 + 2x R-60 (hmotnost paliva 3.020 kg) ….. 15.030 kg
Maximální přistávací hmotnost bez podvěsů (zbytek paliva 1.400 kg) ….. 13.200 kg
Přistávací hmotnost bez podvěsů (zbytek paliva 600 kg) ….. 12.000 kg

Vzlet

Délka rozjezdu s normální vzletovou hmotností ….. 550 až 600 m
Délka rozjezdu s maximální vzletovou hmotností ….. 800 až 850 m

Rychlost při odpoutání s normální vzletovou hmotností ….. 240 až 250 km/h
Rychlost při odpoutání s maximální vzletovou hmotností ….. 260 až 270 km/h

Přistání

Přistávací rychlost při vzletové-přistávací poloze vztlakového zařízení:
– s normální přistávací hmotností ….. 215 až 225 km/h
– s maximální přistávací hmotností ….. 225 až 235 km/h

Délka dojezdu:
– s normální přistávací hmotností ….. 500 až 550 m
– s maximální přistávací hmotností ….. 550 až 600 m

Rychlost, dostup a dolet

Maximální rychlost vodorovného letu ve výšce 200 m při PK/MK:
– bez vnějších podvěsů ….. 1.000/800 km/h
– se 4x AB-250 + 2x R-60 ….. 940/800 km/h

Maximální výška letu ….. 7.000 m

Praktický dolet bez podvěsů:
– ve výšce 200 m ….. 520 km
– ve výšce 7.000 m ….. 890 km

Dolet při přeletu se 4x PTB-800 (s jejich odhozem) + 2x R-60 (výška letu 7.000 m, M = 0,8 až 0,6) ….. 1.800 km

su-25-by-thunderbolt120

Su-25UBK: Některá provozní omezení

Hmotnost

Zobrazit informace

Maxilmální vzletová hmotnost na BVPD ….. 18.000 kg
Přistávací hmotnost úplně naplněného letounu bez podvěsů ….. 14.000 kg

Úhly náběhu

Zobrazit informace

Maximální úhel náběhu dle přistroje UAP:
– na letounu bez podvěsů nebo s libovolnými podvěsy na dvou závěsných bodech:
při PK – 0,7 < M <= 0,82 ..... 13°
při PK a MK – 0,55 < M <= 0,7 ..... 16°
při PK a MK – M<= 0,55 ..... 20°
při VPK ….. 20°

– na letounech s podvěsy na více závěsných bodech:
při PK – při všech M ….. 13°
při MK – při všech M ….. 16°
při VPK ….. 20°

Rychlost a přetížení

Zobrazit informace

Maximální rychlost letu při zasunování a vysunování vztlakového zařízení do polohy VPK a letu s vysunutým zařízením ….. 350 km/h
maximální přetížení ….. 2,0

Maximální záporné přetížení v trvání 5 s (přestávka mezi přetíženími 30s):
– při PK a MK ….. -2,0
– při VPK ….. -1,0

Maximální rychlost letu při zasunování, vysunování podvozku a za letu s vysunutým podvozkem ….. 400 km/h

Minimální rychlost vodorovného letu při hmotnosti letounu od 12.000 kg do 16.000 kg:
– při PK s α = 20° ….. 280 až 320 km/h
– při PK s α = 13° ….. 330 až 375 km/h
– při MK s α = 20° ….. 240 až 280 km/h
– při MK s α = 16° ….. 270 až 300 km/h
– při VPK ….. 225 až 275 km/h

Maximální rychlost při vzletu a přistání:
– při odpoutání příďového kola ….. 300 km/h
– při odpoutání hlavních kol ….. 300 km/h
– při dotyku kol s VPD ….. 280 km/h
– při dotyku příďového kola s VPD ….. 265 km/h

Maximální rychlost bočního větru při vzletu a přistání ….. 13 m/s
Maximální rychlost letounu při vypuštění brzdícího padáku ….. 230 km/h
Maximální rychlost letounu při začátku brzdění ….. 240 km/h

Motor

Zobrazit informace

Doba nepřetržitého chodu motoru na zemi:
– při režimu maximálního chodu ….. 15 s
– při režimu volnoběhu ….. 10 min

Otáčky motoru 96 až 99% využívat na zemi i za letu pouze jako průchozí, zastavovat pohyb POM v rozsahu uvedených otáček se zakazuje.

Snižovat výkon motorů ve výšce 4.000 až 5.000 m, při rychlosti < 400 km/h, je-li letoun ve skluzu větším než 1 průměr kuličky a ve výšce nad 5.000 m při skluzu větším než 1 průměr kuličky v celém rozsahu rychlostí letu je zakázáno.

Za letu spouštět motor od výšky 5.000 m níže v rozsahu rychlostí 350 až 600 km/h.

Su-25: Fotogalerie

UPOZORNĚNÍ: Pro vytvoření speciálu o Su-25UBK bylo vyvinuto značné úsilí několika lidí. Respektujte proto prosím autorská práva. Jakékoliv kopírování, i samostatných částí, je přísně zakázáno.
Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se na nás obrátit!
Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: Rudi a Thunderbolt120 | Zdroj technických dat: Jumper
Kde pokračovat?