Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

08.04.2011 napsal: Admin | Rubrika: Letouny - stíhací

Web je uzamčen - není možné zasílat komentáře a články již nejsou upravovány.

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor je americký pokročilý taktický stíhací letoun 5. generace určený k vybojování a udržení nadvlády ve vzduchu, může provádět i útoky proti pozemním cílům. Na tento letoun byla důsledně aplikována technologie stealth a je navržen tak, aby byl co nejvíce neviditelný přes celé možné spektrum zjištění – jak radarem, tak vizuálně, infračerveně, zvukově či rádiově. Vývoj začal v roce 1981, první zkušební let prototypu s označením YF-22 proběhl 29.9.1990, další vyrobený kus již s označením F-22 vzlétl 7.9.1997. O vývoj se starala společnost Lockheed Martin, která také vyrábí většinu částí (kostru, trup, zbraňové systémy), zatímco společnost Boeing IDS dodává křídla, ocasní část trupu, avioniku a vybavení pro výcvik a údržbu letounů. Dodávky pro USAF byly zahájeny dodáním prvního kusu 14.1.2003 na základnu Nellis AFB, 15.12.2005 dosáhl Raptor počáteční operační schopnosti a 29.8.2007 byl vyroben již 100. kus.

F-22: Konstrukce

Letoun byl navržen jako dvoumotorový jednomístný hornoplošník s plynulým přechodem trup-křídlo, plovoucí výškovkou a dvěmi SOP, které jsou lehce ukloněny do stran. Výzbroj je umístěna v trupové pumovnici, dále lze umístit střelu AIM-9 do bočních pumovnic a vyjímečně lze také využít standardní podkřídelní závěsníky. Podvozek je klasický tříbodový, přední podvozková noha se zatahuje směrem vpřed. Celý povrch je natřený specialním nátěrem pohlcujícím radarové záření (RAM). Raptor je vybaven špičkovým výkonným radarem Westinghouse AN/APG-77, který umožnuje zachytit cíle na velké vzdálenosti (BVR), dříve než to stihne nepřítel. Jako vymetač klamných IČ cílů je použit typ MJU-39/40 od společnosti Chemring. Samozřejmostí je možnost tankování za letu.

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

F-22: Motory

O pohon F-22 se starají dva turbodmychadlové motory F119-PW-100 s přídavným spalováním a měnitelným vektorem tahu (natáčecí výstupní trysky). Každý motor má výkon 156 kN a umožnuje letounu tzv. „supercruise“ – let nadzvukovou rychlostí bez použítí přídavného spalování s plnou výzbrojí a při zachování maximální obratnosti.

F-22: Kokpit

Pilot sedí ve vystřelovacím sedadle ACES II s parametry 0/0. Kokpit je vybaven HUD displejem (výška cca 4,5″) a šesti LCD displeji. Ty zobrazují informace v plných barvách a lze z nich číst i na přímém slunečním světle. Dva UFD displeje (3″x4″) jsou umístěny v horní levé a pravé části ICP. Zobrazují integrované výstražné, doporučující a varovné (ICAW) zpávy (celkem 12), komunikační, navigační a identifikační (CNI) data, základní letové informace a indikátor množství paliva (SFG/FQI). Primární multifunkční displej (PMFD 8″x8″) se nachází uprostřed, pod ICP. Je to hlavní pilotní displej pro letovou navigaci (včetně waypointů a trasy letu) a vyhodnocení situace (SA). Tři sekundární multifunkční displeje (SMFD 6,25 „x 6,25“) jsou umístěny na obou stranách (nad koleny pilota) a pod PMFD. Používají se pro zobrazování informací jak taktických (útočné a obranné), tak netaktických (checklisty, stav subsystémů, výkon motorů atd.). Letoun se ovládá joystikem, který je umístěn na pravé straně a výkon motorů se reguluje standardně plynovou pákou na levé straně. Ovládání je „HOTAS“ kompatibilní. Osvětlení kokpitu je kompatibilní s NVG.

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Startovní procedura F-22

Samotné startování F-22 je vyřešeno opravdu velice jednoduše. Pilot musí udělat následující tři kroky:

  • Zapnout baterie
  • Zapnout APU
  • Stáhnout výkon motorů na minimum

Motory se postupně spustí zprava do leva a APU se automaticky vypne. Všechny subsystémy a avionika se zapnou a provedou se zabudované testy. Navigační informace a osobní nastavení pilota se načtou automaticky. Letoun může být připraven k rolování na dráhu za méně než 30 vteřin po startu motorů!

Základní informace

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

První let: 7.9.1997 (YF-22 již 29.9.1990)
Posádka: 1 muž
Délka: 18,90 m
Výška: 5,08 m
Rozpětí: 13,56 m
Nosná plocha: 78,04 m²
Hmotnost prázného: 19.700 kg
Hmotnost vzletová: 29.300 kg
Hmostnost maximální: 38.000 kg
Pohonná jednotka: 2x turbodmychadlový motor s přídavným spalováním s měnitelným vektorem tahu od Pratt & Whitney

  • F119-PW-100 – 156 kN

Výkon

Maximální rychlost: 2.410 km/h (Mach 2,25), supercruise = 1.963 km/h
Taktický dolet: 759 km
Přeletový dolet: 2.960 km
Dostup: 19.800 m
Stoupavost: m/s
Zátěž na plochu: 375 kg/m²
Tah k hmotnosti: 1.08
Maximální násobky G: -3.0/+9.0 g

Verze

  • YF-22: Prototyp
  • F-22A: Základní verze

Výzbroj

F-22 Raptor - Výzbroj

Kanón: 1x 20 mm M61A2 Vulcan (480 nábojů)
Počet závěsníků: Jedna trupová pumovnice se šesti závěsníky, dvě boční pumovnice s jedním závěsníkem a čtyři podkřídelní závěsníky (každý unese 2.300 kg).
Řízené střely vzduch / vzduch:

Řízené střely vzduch / země:

  • 2x JDAM

Bomby:

  • 2x WCMDs
  • 8x GBU-39

F-22: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se na nás obrátit!
Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: En.Wikipedia.org | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?